עיריית ביתר עילית

פרויקט ענק לזהירות בדרכים בביתר עילית

4/02/2016 14:00
פרויקט ענק לזהירות בדרכים בביתר עילית (הגדל)

פרויקט ענק לזהירות בדרכים בביתר עילית

עיריית ביתר עילית בשיתוף ארגון 'חפצנו לחיים' והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יוצאים בפרויקט ענק וחדשני לזהירות בדרכים בביתר עילית ♦ בכינוס מיוחד שנערך בעירייה, הוצג הפרויקט בפני מנהלי מוסדות החינוך בעיר ♦ רה"ע רובינשטיין: "חובתנו לחזק המודעות לסכנות הכביש, כי בנפשנו הדבר"

 

פרויקט ענק לזהירות בדרכים ייצא לדרך בשבועות הקרובים בביתר עילית, זאת במסגרת יוזמה של עיריית ביתר עילית, בשיתוף ארגון חפצנו לחיים והרשות הלאומית לזהירות בדרכים.

יוזמת העירייה מגיעה על רקע האסונות רח"ל שאירעו לאחרונה עקב חוסר מודעות ילדים לסכנות הכביש, והתובנה כי יש צורך דחוף במסע חינוכי מקיף להסברת והעלאת מודעות הציבור, בפרט הילדים והנוער, לסכנות החמורות האורבות בכביש.

הפרויקט המקיף, יימשך שלושה חודשים, מתאריך ט"ו אדר א' ועד לתאריך ט"ו אייר, והוא יכלול בתוכו שלל פעילויות מגוונות ומתקדמות להסברה בקרב ילדים, נוער ואף מבוגרים.

בכינוס שנערך בעירייה להשקת והצגת הפרויקט, השתתפו כלל מנהלי מוסדות החינוך בעיר, לצד ראש העיר מאיר רובינשטיין, סגרה"ע ומחזיק תיק חינוך בנימין הרשלר, שלומי כץ מנכ"ל חפצנו לחיים, מנהל אגף החינוך ישראל תיק, מנהל החינוך המיוחד יהודה קורנבליט ואחראי זה"ב בעירייה יוסי יונה.

מי שהיה שותף בהכנת הפרויקט הוא מ"מ רה"ע ויו"ר וועדת תנועה ובטיחות יצחק רביץ ששהה בחו"ל לצרכי העיר, אך ביקש שלא להמתין לשובו ולצאת לדרך ללא שהות.

בנפשנו הדבר

ראש העיר ומנכ"ל חפצנו לחיים נשאו דברים בפני המנהלים והציגו את הפרויקט, תוך שהם מזכירים את האסון הנורא שהתרחש באחרונה, דבר המחייב את כולם לפעול למניעת אסונות כאלו בעתיד רח"ל. הפרויקט יתמקד בפן החינוכי, במטרה להעלות את המודעות החינוכית לקיום מצוות "ונשמרתם", אצל הילדים, אך גם אצל ההורים, והוא יתקיים בכל מוסדות החינוך היסודיים בעיר.

"חובתנו ואחריותנו להתריע, להסביר ולחזק את המודעות לסכנות האורבות בכביש, כי בנפשנו הדבר", אמר רה"ע למנהלים, שקיבלו את בהתלהבות רבה את הפרויקט, וציינו את דאגתם ומחויבותם להפעלתו והצלחתו, מתוך אחריותם החינוכית והניהולית לשלום הילדים.

לדברי שלומי כץ, יו"ר חפצנו לחיים, "התרגשתי מאוד לפגוש את כל מנהלי מוסדות החינוך בעיר. ראיתי את תחושת השליחות, ההתלהבות והרצון של המנהלים להשקיע באמת בנושא החשוב והמציל חיים, בפרט על רקע האסונות הקשים שאירעו רח"ל, בשל חוסר מודעות מספקת לסכנות כבישים".

פתיחת המבצע

בתאריך ט"ו אדר א' ייצא המבצע לדרך בכינוסי תלמידים. כאשר בפתיחת המבצע, בכל יום שישי המחנך יחלק לתלמידיו עלונים במשך שישה שבועות. כל מחנך יקבל ערכות הכוללות את  חוברת 'משימות הזה"ב שלי' ואת עלון המבצע, על מנת לחלקם לתלמידים ולהודיע להם על תחילתו של המבצע, הנושא פרסים יקרים.

בנוסף, כל בית ספר יכין 'תיבת זה"ב' מעוצבת שתוצב במקום מרכזי בבית הספר. בתיבה יניחו הילדים פתרונות לחידות ואישור הורים על 'קבלות טובות', כאשר על הקבלות הטובות בתיבה תיערך הגרלה בה יוגרלו פרסים יקרי ערך לילדים שעמדו בקבלות, פתרו את החידות והשלימו את החוברות.

בשלב השני, תתקיים תחרות בניית תערוכות והדגמת ,מיני עיר בטוחה, התחרות מלווה בפרסים למוסדות הזוכים. על כך תבוא הודעה נפרדת מיד לאחר חג הפסח.

כמו"כ, יוקם "ועד הורים נאמני זה"ב", שיסייעו ויהיו שותפים לדאוג לבטיחות הילדים בסביבת מוסדות החינוך, בדגש על שעות תחילת וסיום הלימודים, בפרט על אופן עליית הילדים לתחבורה ציבורית והמתנה בטיחותית בהמתנה בתחנות האוטובוסים.

יש לציין, כי בישיבה שהתקיימה עם חברת עילית, העלו נהגי עילית את הקשיים והסכנות כאשר ילדים מתנפלים על האוטובוס עוד בטרם עצר, דבר המהווה סכנה בטיחותית חמורה ביותר.

במהלך המבצע תתקיים פעילות הסברה עניפה בנושא ע"י אנשי מקצוע, ובנוסף, תתקיים תחרות בין הילדים, הכיתות ובתי הספר לבחירת סיסמאות קליטות לנושא הזהירות בדרכים. בית הספר שהתערוכה שלו זכתה במספר הנקודות הגדול ביותר יזכה את בית הספר בפרס גדול.

חפצנו לחיים

ארגון חפצנו לחיים עוסק בפעילות הסברה לחינוך ובטיחות בדרכים. הוא הוקם ע"י שלומי כ"ץ ששכל את בנו בן השלוש בתאונת דרכים, ומאז הוא רואה בהסברת נושא הזהירות בדרכים כשליחות לחיים, ע"מ למנוע אסונות נוספים.

תאונות הדרכים בישראל אוחזות בתואר "מכת מדינה". בכל שנה מתרחשות בין 17,000 ל-20,000 תאונות, כמה מאות מהן קטלניות. מאזן האימה עומד כיום על כ-71,000 נפגעים, ומהם אלפי פצועים קשה. מאז קום המדינה ועד היום נהרגו בתאונות דרכים יותר מ-31,000 בני-אדם - יותר ממספר ההרוגים בכל מלחמות ישראל.

פעילות הארגון מתמקדת במניעת אסונות הנגרמים כתוצאה מחוסר זהירות בדרכים ע"י חינוך אינטנסיבי, העלאת המודעות, הקניית ידע בנושא ומיומנויות, בין היתר באמצעות פיתוח מודלים חינוכיים הנתמכים במחקרים הקיימים בעולם, מודלים אלו מקנים כלים יישומיים לשינוי דפוסי התנהגות בכביש.